SPIS

Prezydent RP podpisał nowelizację ustawy o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021
Spis potrwa dłużej o 3 miesiące i zakończy się 30 września br.

Głównym celem nowelizacji ustawy jest wydłużenie czasu realizacji NSP w warunkach zagrożenia epidemicznego COVID-19 o 3 miesiące, tj. do 30 września 2021. Pozostałe zmiany dotyczą m.in.:

  • ujednolicenia stawki wynagrodzenia dla rachmistrzów spisowych do 6 zł brutto za każdy przeprowadzony wywiad;
  • dostosowania przepisów dotyczących popularyzacji spisu w mediach publicznych do wydłużonego czasu trwania spisu.

Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

 Link do ustawy:

https://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/art,2151,prezydent-podpisal-trzy-ustawy.html

GUS

Multithumb found errors on this page:

There was a problem loading image 'images/dla_mieszkancow/aktualnosci/20210407_spis/spis.jpg'
There was a problem loading image 'images/dla_mieszkancow/aktualnosci/20210407_spis/spis.jpg'

Stanowisko

1 kwietnia ruszył Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań.

Gminne Biuro Spisowe w Drużbicach informuje, iż w Urzędzie Gminy w Drużbicach udostępnione zostało bezpłatne stanowisko komputerowe do samospisu. Mieszkańcy z terenu gminy Drużbice nieposiadający dostępu do Internetu w gospodarstwie domowym będą mogli skorzystać z w/w stanowiska.


Powszechny spis ludności i mieszkań odbywa się w Polsce co dziesięć lat. Zebrane w ten sposób dane o liczbie ludności, jej terytorialnym rozmieszczeniu oraz strukturze demograficzno-społecznej i zawodowej, są wykorzystywane do opracowań, zestawień i analiz Głównego Urzędu Statystycznego. Udział w badaniu jest obowiązkowy, a podstawową formą jego przeprowadzenia jest samospis internetowy.

Przeprowadzenie samospisu możliwe jest od czwartku 1 kwietnia przez cały czas trwania Narodowego Spisu Powszechnego. Komputer jest do dyspozycji mieszkańców w głównej siedzibie Urzędu Gminy nr 77a, na parterze budynku w godzinach pracy Urzędu. Osoby chcące skorzystać z takiej możliwości, muszą się jednak wcześniej umówić telefonicznie pod numerem telefonu: 44 631-10-78.


Jednocześnie Gminne Biuro Spisowe informuje, że przy stanowisku zostaną uwzględnione niezbędne zabezpieczenia związane z epidemią COVID-19 - mowa o jego dezynfekcji. Przypominamy również, że wszystkie osoby wchodzące do budynku Urzędu obowiązuje zasłanianie ust i nosa oraz dezynfekcja rąk.

SPIS

b_230_0_16777215_00_images_dla_mieszkancow_aktualnosci_20210401_fundusze_fundusze.jpg

Webinarium odbędzie się 7 kwietnia 2021 r. w godz. 10:00 – 11:15. Organizatorem webinarium jest Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Bełchatowie.

 
Program webinarium

1.     Wprowadzenie do webinarium.

2.     Omówienie zakresu naboru wniosków w ramach Poddziałania 2.3.1 Innowacje w MŚP, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, w szczególności z obszaru:

- wydatków kwalifikowalnych;

- oceny formalnej i merytorycznej;

- zasad przygotowania wniosku o dofinansowanie;

- przykładów dobrych praktyk.

3.     Źródła informacji o Funduszach Europejskich.

4.     Pytania i odpowiedzi – panel z udziałem przedstawicieli Centrum Obsługi Przedsiębiorcy w Łodzi.

 
W przypadku chęci wzięcia udziału w webinarium, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego na https://rpo.lodzkie.pl/szkolenia-pife/item/4728-webinarium-pn-innowacyjna-firma-wsparcie-dla-przedsiebiorstw-z-funduszy-europejskich  pod przyciskiem Weź udział”.

 
Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc o udziale w webinarium decydować będzie kolejność zgłoszeń. Po dokonaniu rejestracji za pomocą formularza zgłoszeniowego zostanie wysłane potwierdzenie udziału w webinarium wraz z technicznymi informacjami na temat sposobu połączenia. W przypadku pytań prosimy o kontakt z organizatorem.

b_230_0_16777215_00_images_dla_mieszkancow_aktualnosci_20210401_agencja_agencja.jpg

Już 31 marca 2021 r. o bezzwrotną premię w wysokości 150 tys. zł będą mogli ubiegać się młodzi rolnicy. Tego samego dnia rusza nabór wniosków o przyznanie 60 tys. zł bezzwrotnej pomocy na "Restrukturyzację małych gospodarstw". Oba nabory potrwają do 29 maja 2021 r. i są finansowane z budżetu PROW 2014-2020.

Premie dla młodych rolników

Od 31 marca 2021 r. młodzi rolnicy, którzy chcą rozwijać swoje gospodarstwo, będą mogli starać się o dofinasowanie. Kwota jest niebagatelna – to 150 tys. zł. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmowała wnioski przez najbliższe dwa miesiące – do 29 maja. W ubiegłym roku młodzi rolnicy złożyli ich ponad 5 tysięcy.

To już kolejny – 7. nabór wniosków w ramach operacji typu "Premie dla młodych rolników". Wsparcie to jest zachętą dla młodego pokolenia do rozwijania rolniczego biznesu – nie tylko pozwala zachować opłacalność produkcji rolnej,
ale przekłada się również (w dłuższej perspektywie czasowej) na jej zwiększenie, stąd rosnąca popularność tego programu. W pierwszym roku naboru (2015) do ARiMR wpłynęło 3 313 wniosków o przyznanie pomocy, dwa lata później – 4 903,
w 2018 r. – 5 411; w 2019 r. było ich już ponad 7 tys. Natomiast w 2020 r., mimo pandemii, zdecydowało się ubiegać o wsparcie ponad 5 tys. wnioskodawców.

Wsparcie mogą otrzymać osoby, które m.in.:

  • w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40 lat;
  • posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe (lub uzupełnią je w ciągu 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy);
  • posiadają gospodarstwo rolne o powierzchni minimum 1 ha;
  • rozpoczęły prowadzenie działalności rolniczej przed dniem złożenia wniosku, lecz nie wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
  • posiadają lub utworzą gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mieszczącej się w przedziale od 13 tys. do 150 tys. euro;
  • przedłożą biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa.

Premia musi w całości zostać przeznaczona na prowadzenie gospodarstwa lub przygotowanie do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. Minimum 70% premii należy zainwestować w środki trwałe. Środki będą wypłacane w dwóch ratach:

  • 120 tys. zł – na wniosek o płatność pierwszej raty pomocy, po spełnieniu przez młodego rolnika określonych warunków;
  • 30 tys. zł – na wniosek o płatność drugiej raty pomocy, po realizacji biznesplanu.

Wnioski będą przyjmowały oddziały regionalne ARiMR. Można je będzie składać drogą elektroniczną, osobiście lub przesłać pocztą.

Restrukturyzacja małych gospodarstw

Od 31 marca do 29 maja 2021 r. można składać wnioski o wsparcie na "Restrukturyzację małych gospodarstw". Pomoc finansowana jest z budżetu PROW 2014-2020, a tegoroczny nabór jest dziewiątym z kolei.

 

O wsparcie finansowe może starać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 hektar użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa musi być mniejsza niż 13 tys. euro.

 

Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS-ie, jak i w ZUS-ie. Nie ma również zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy na etacie. Pod jednym warunkiem – dochód lub przychód z działalności rolniczej musi stanowić co najmniej 25 proc. całości dochodów lub przychodów.

O pomoc nie mogą ubiegać się osoby, którym wypłacono pomoc finansową z następujących programów wsparcia: "Ułatwianie startu młodym rolnikom", "Modernizacja gospodarstw rolnych", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW 2007-2013, a także "Modernizacja gospodarstw rolnych"; "Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej", "Premie dla młodych rolników" w ramach PROW 2014-2020.

Rolnik, który zdecyduje się na rozwój swojego małego gospodarstwa, może uzyskać na ten cel 60 tys. zł bezzwrotnej premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach:

  • 80 proc. (48 tys. zł) – po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu pomocy;
  • 20 proc. (12 tys. zł) – po prawidłowej realizacji biznesplanu.

Wsparcie można przeznaczyć wyłącznie na działalność rolniczą lub przygotowanie do sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie. Co najmniej 80 proc. otrzymanej premii należy wydać na inwestycje w środki trwałe. Ich katalog jest szeroki. Obejmuje m.in. budowę, przebudowę, remont budynków lub budowli; nabycie nowych maszyn, urządzeń oraz wyposażenia. Premię można zainwestować w zakup gruntów, stada podstawowego zwierząt, czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.

Pomoc może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W przypadku małżonków może ją otrzymać tylko jedno z nich, niezależnie od tego, czy prowadzą wspólne, czy odrębne gospodarstwa.

Wnioski o przyznanie pomocy należy składać do oddziału regionalnego Agencji właściwego ze względu na miejsce położenia gospodarstwa. Można to zrobić osobiście, przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce Poczty Polskiej lub elektronicznie za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP.

b_230_0_16777215_00_images_dla_mieszkancow_aktualnosci_20210330_konkurs_konkurs2.jpg

Mając na uwadze, że przez wzgląd na sytuację epidemiczną zbliżające się święta powinniśmy spędzić w domach z najbliższymi, chcąc wszystkim umilić ten czas  Centrum Rozwoju Lokalnego serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w świątecznym konkursie fotograficznym "Wielkanoc w domu z CRL".

Konkurs jest adresowany do osób w każdym wieku, do miłośników fotografii i do osób, które rozpoczynają swoją przygodę z fotografią.

Zadaniem konkursowym, które czeka na uczestników konkursu jest wykonanie świątecznej fotografii wpisującej się w jedną z trzech kategorii: moje święta z najbliższą rodziną, wielkanocna pisanka, mój pomysł na Wielkanoc w domu.

By zgłosić się do udziału w konkursie należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.wspierajmarzenia.pl a następnie przesłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. zdjęcie konkursowe.

Termin nadsyłania zgłoszeń: 6 kwietnia 2021r.

Szczegółowe informacje, regulamin, formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie: wspierajmarzenia.pl

#WielkanocWDomuZCRL